Puzzel van de dag

Eerste klinkende overwinning achttal

De lokale pers heeft inmiddels lucht gekregen van de prestaties van de schaakvereniging in Houten. Vorig jaar het kampioenschap en dus nu een stapje hoger. Ook dit jaar verschijnen we met een sterk team in de eerste klasse en daarmee wordt meteen al de doelstelling duidelijk voor dit seizoen: meedoen om de hoogste plaatsen!

Na een gelijkspel uit de eerste wedstrijd was het maandagavond de vereniging SSC 1992 uit Soest die op bezoek kwam. De pers had zich ondertussen verzameld op de perstribune en het publiek stroomde langzaam binnen.
Freek op bord 5 en ik op bord 3 kwamen maar moeizaam uit de opening, wat leidde tot wat geroezemoes vanuit het publiek. Beiden dreigden we door ruimtegebrek en passieve stellingen een moeilijke avond te krijgen. Gerard Vernooy, de man in topvorm op bord 2, wist de toeschouwers wat te bedaren door sterk uit een koningsgambiet te komen. Joop op 8 had een vertrouwde Engelse opening op het bord en ook dat gaf vertrouwen.
Gerard Rill bleek weer eens van onschatbare waarde te zijn op bord 1. Hij ruilde in een Pirc zijn witveldige loper tegen een paard op h3, waar een toren kwam te staan. De coördinatie van wit was al snel verdwenen en eigenlijk voordat iedereen het middenspel had bereikt, had Gerard ons eerste bordpunt al binnen.

Door een paar verrassende zetten van mijn tegenstander in de opening en waar ik zelf verzuimde de natuurlijke zetten te blijven spelen, belandde ik in een hopeloze stelling. Mijn stukken stonden eerder in de weg dan dat ze mooi samenwerkten, ik had zwakke pionnen en ook had ik niet gerokeerd. Ik baalde enorm, maar dit seizoen heb ik nog niet de vorm te pakken en moest de partij opgeven.
Gerard Vernooy had de aanval die hij kreeg uit de opening sterk opgebouwd. Al zijn stukken stonden actief en hij verpletterde zijn tegenstander met een schitterende aanval door het centrum.
Freek had ondertussen de aanval van zijn tegenstander overleefd en kon door goed tegenspel terugkomen in de wedstrijd. Gezien de stand in de wedstrijd kwamen ze remise overeen.
Het inmiddels uitbundige publiek stond weer helemaal achter ons en dat gaf een extra boost. Rik Vos op bord 4 kreeg een Wolga gambiet te verduren. Het lukte hem om het centrum keurig gesloten te houden en daarmee de zwarte loper op g7 te neutraliseren. Hij koos het juiste moment om zijn extra pionnen op de damevleugel op te spelen en de b-pion besliste de partij in Riks voordeel. Een puike partij! We zijn zeer benieuwd hoe Rik zich dit seizoen verder ontwikkeld, want ook Rik heeft de vorm goed te pakken.
Joop speelde een typische partij die we van hem gewend zijn. In de Engelse opening voelde Joop zich helemaal in zijn element en kreeg beslissend ruimte voordeel. De slotzet Lh7+! Verdient extra aandacht, een combinatie die mat in 3 mogelijk maakte.
De speciaal voor Nick overgevlogen Engelse pers scheen een lichtje over zijn partij op bord 6. Het zag er op het oog weinig spectaculair uit, maar zoals we Nick kennen heel gedegen en solide. De stelling kwam eigenlijk nooit los en resulteerde daarom ook in een terechte remise.
Henk Struikmans had een Siciliaan op het bord gekregen met gelijke kansen. Henk heeft al heel wat ervaring met externe wedstrijden en overlegde of hij de pot dichte stelling remise mocht houden. Gezien de stand in de wedstrijd besloot zijn tegenstander toch door te spelen en moest daarmee een winst forceren. Henk won eigenlijk snel een pionnetje en bleef keurig de beste zetten spelen en zijn actieve toren werd een nachtmerrie voor zijn tegenstander. Henk won een tweede pion in het eindspel en de taak was nu om de extra pionnen naar de overkant te brengen. De wedstrijd was inmiddels al gewonnen. Henk bleef cool tot het eind en hij haalde het laatste punt binnen wat de uitslag bepaalde op 6-2.
De spelers van Houten en SSC 1922 2 hebben er een uiterst vriendelijke en sportieve wedstrijd van gemaakt, er viel ook geen enkele gele kaart.
De volgende wedstrijd is op 9 december tegen het achttal van Rivierenland. Kaarten voor de verplichte bus combi zijn per heden beschikbaar. Komt allen!

Vincent Verstege